o

P

3 z EUROPEAN PARLIAMENT
%&Qmﬂ;&¢§ * *

v

D @ 2 +* * *
e 2 ___ * K%
@.S .CE PA| %% woo x, oo A
%0 [ oF OF EUROPE % 4 % DE L'EUROPE :

PARLIAMENTARY ASSEMBLY  mS(e@ ool

* %

ODIHR PARLIAMENTARY ASSEMBLY ASSEMBLEE PARLEMENTAIRE

Election Observation Mission
Slovak Republic
September 1998

Joint Preliminary Statement issued on 27 September 1998

Thisis the preliminary statement of the Organisation for Security and Co-operation in Europe's
(OSCE) Election Observation Misson for the 25 - 26 September Slovak Parliamentary Elections.
This assessment is based upon the reports of 25 core staff and Long Term Observers from the
OSCE Office for Democratic Ingtitutions and Human Rights, and 206 Short Term Observers
including 38 from the OSCE Parliamentary Assembly, 15 from the Parliamentary Assembly of
the Council of Europe and 6 from the European Parliament. On election day, observers visited
approximately 1700 polling stations.

The OSCE Observer Mission was led by Ms Helle Degn, President of the OSCE Parliamentary
Assembly and Special Representative of the OSCE Chairman-in-Office, and Mr Kare Vollan, the
OSCE On-Site Co-ordinator and Head of the ODIHR Observation Mission, which was
established in early August.

Summary of Conclusions

The election days were generally conducted in a peaceful and orderly manner. No serious
incidentswerereported during the elections, and the voter turn-out was very high. The
election administration worked in an efficient manner, and the polling station commissions
managed during the election days to apparently conduct a technically correct election.
Slovak citizens participated in large numbers in the democratic process on the election
days.

Although an atmosphere of palitical polarisation led to a lack of confidence in the overall
process by many Slovak citizens, the election as such was carried out in an apparently
correct and acceptable manner.

However, the following issues did raise serious concer n:

C Although voter swer e able to receive information from a range of sour ces supporting
various political parties, State Television failed to fulfil its obligation of giving a
balanced picture of the campaign. Asthe only sour ce of televised infor mation that
reaches the entire country, State Television broadcasts - which carry a special
responsibility for being balanced - lar gely favour ed the incumbent gover nment. At
the same time, campaign coverage on the main private television station was biased
in favour of opposition parties.



C Article 23 of the election law raised serious concernsregarding freedom of speech
because of restrictions on campaigning beyond the time allocated to party
promotion on State Television and Radio. The interpretation and consistent
application of thislaw created constant difficulties.

C The Central Election Commission was established in such a way that its political
composition made obj ective decision-making very difficult.

C Last May the election law was changed to the effect that pre-election coalitions
ceased to be a viable alternative for previous coalition partners. It is noted with
concern that the registration of the parties replacing the coalitions was met with
resistance by almost half of the Central Election Commission. Fortunately the
Supreme Court upheld the parties registration.

C It isregrettable that domestic observerswere allowed only into some polling stations,
and that the Central Election Commission did not allow the domestic observersto
follow the count. Allowing such observerswould haveincreased transparency and
enhanced confidencein the process.

C It is also regrettable that OSCE encountered some delays in receiving formal
accr editation and was subjected to unfair criticism by State Television.

No final assessment can be drawn until the vote count and verification procedure have been
completed, and the final results have been published. A comprehensive report will be issued in
the coming weeks which will contain more detailed analysis and recommendations. The OSCE
and the international community will continue monitoring the post election period.

The Framework

Coalitions

The new provisions which were introduced in May, without broad consensus, established a5 %
threshold for each of the partiesin acoalition. Thisremoved al practical advantages of forming
pre-election coalitions. The former pre-election coalitions had aready started to restructure into
parties, and chose to run as such. Efforts were made to stop registration of the candidate list of
the Slovak Democratic Coalition (SDK) and the Party of Hungarian Codlition (SMK) both in the
Central Election Commission (CEC) and by appeals to the Supreme Court.

The Central Election Commission

I ssues brought up in the CEC were often decided by a narrow mgjority vote, even issues of a

legdl nature. The balance of voting in the CEC may even have encouraged the registration of new
parties, since each party contesting had the right to have two members on the CEC. The present
structure is not able to combine both multi-party representation with, and aregard for the integrity
of the process as a whole, above party interests. A lack of trust impeded the work of the CEC.

The Legal Provisions for the Media
Article 23 of the election law includes provisions for the electronic media's coverage of the
campaign. Paragraph 1 prohibits party campaigning in private media, and Paragraph 3 forbids



3

both public and private TV and Radio Ato broadcast election speeches and election programs and
to publish any external expressions which promote the contesting political parties@outside the
21 hours alocated to party promotion in the public TV and Radio. The intention of these
regulations may have been to provide equa rights to al contestants during the campaign.
However, the unusual restrictions on the coverage of the campaign clearly violate the possibilities
for the electronic mediato conduct regular political journalism during the campaign. It raisesa
number of borderline problems, despite the recommendations worked out by the Council for TV
and Radio. The Council's recommendations on the coverage of incumbent government have not
been adhered to by State Televison. Programmes of various stations have been taken off the air
and one heavy fine has been issued for violation of the Article 23 of the election law. These
decisions may be according to the law, but the total picture does not comply with the intention
of balanced campaigning, without restrictions on regular political journalism.

It is doubtful that this election law provision (Article 23) is in accordance with the Slovak
Congtitution (Article 26), or with OSCE Commitments 7.7 and 7.8 of the Copenhagen Document,
or the Council of Europe=s Convention for Protection of Human Rights and Fundamental
Freedoms (Article 10), of which Slovakiais a signatory.

Election Observers

The election law does not provide for observers, neither domestic nor international to monitor the
elections. Whereas the CEC decided to establish a modality that alowed international observers
to work in accordance with the CSCE Copenhagen Document of 1990, a smilar arrangement was
regrettably not reached to allow for non-partisan domestic observers. It is strongly recommended
that a framework isworked out to alow for non-partisan observers to observe future elections,
in line with paragraph 8 of the OSCE Copenhagen Document.

The moddlity for international observers has been complicated and not fully understood in all parts
of the country. However, good will from the central authorities solved most problems that arose.

Voters Registers

The permanent voters registers are compiled locally, independent of the central citizens register,
even though they are cross checked. It isrecommended that efforts be made to combine the two
in the future, to avoid al possibilities for double entries, and to keep the List of VVoters as updated
as possible.  The new procedures set out in the law for verification of the lists of voters were
implemented differently in various municipalities. The procedure should be amended in such a
way that voters are able to check the full local list, not only their own entry, still keeping data
protection aspects in mind.

Publication of Results

The Statistical Office of Slovakia has set up a system for publishing partial results based upon
signed District Election Commission protocols. Early publication of partial results, even based
upon polling station results should be encouraged, thus further strengthening the transparency of
the count and aggregation process.

The plan to promptly make al tabulation of results down to polling station level available to
contesting parties, is highly commendable.

Polling Sations



4

The polling station procedures are generaly efficient and well considered. |mprovements can be
made for recording information more clearly on protocols, in particular on reconciliation of
figures and recording of ballot material issued and retained.

The Referendum

A referendum was held on the election days. The law on referendum had not been brought in line
with the election law. Therefore the possible administrative advantages of organising the two
events smultaneoudly and efficiently was lost.

The Campaign

No magjor incidents occurred and no party has forwarded any serious complaints about
interference or intimidation during rallies. The main parties tended to organise large eventsin
areas where their support was already known to exist. For more than half of the seventeen
registered parties observers did not find evidence of rallies or meetings for the public being
organised.

In general, political issues were not emphasized, while criticising opponents was widespread.
When the private TV Station Markiza called for assistance during the power struggle in the
management on 15 September, the opposition spontaneously organised rallies that drew
considerable support in severa cities. Markiza had live broadcasts of support rallies, including
appearances by opposition politicians, some of which used this opportunity to campaign for their
parties.

Complaints were raised, however, on the use of public infrastructure by the partiesin office. The
use of foreign celebrities connected to public appearances by the Prime Minister can hardly be
seen to be done independently of the campaign.

On 24 September, the Speaker of the Parliament, |van Gasparovic, addressed voterson STV in
connection with the elections. The fact that in his speech he used phrases aluding to slogans
found on HZDS hillboards could be interpreted as a violation of the campaign silence and gave
his address a partisan tone.

Prior to the election the State Television pursued a negative campaign against the OSCE Observer
Mission and challenged the integrity of the OSCE election observation reports. Thisis a very
unusual step to be taken by the public TV in an OSCE participating state, and it might have
contributed to some of the minor problems for observers localy.

Media

Throughout the election campaign, the Osservatorio di Pavia monitored three television channels
(STV1, STV2 and TV Markiza) for 18 hours per day and two radio channels (Slovensko 1 and
Radio Twist) during their evening news. It also monitored five newspapers (SVIE, Pravda,
Sovenska Republika, the Hungarian-language Uj Sz6, and Novy Cas).

The results of the monitoring show that the media, as a whole, provided pluralistic information:
voters could form their own opinion from information provided by a spectrum of media
However, few of the media monitored were truly balanced.



Despite the fact that the media as awhole provided comprehensive information and a variety of
views, it isamajor concern that Slovak Television failed to meet internationally acknowledged
standards for public broadcasters. This becomes even more relevant given the restrictions imposed
on broadcasters by Art.23 of the election law.

Among the electronic media, STV 1 and STV 2 gave clear preference to the ruling parties and to
government officials. About 60% of the total time dedicated to politics by STV was given to the
government and the codlition parties, and mainly to Prime Minister Meciar (about 40%). Thisled
to aggnificant bias on both public televison channels, despite the fair distribution of the 21 hours
dedicated to the parties= election campaign (Volby =98).

TV Markiza, on the other hand, gave opposition parties wide coverage.

Regarding radio, the prime time news on Slovensko 1 broadcast a neutral content, but still gave
the government and the ruling parties considerably more coverage than the opposition. Prime time
news on Radio Twist generally showed a balanced attitude.

Between the print media monitored Sovenska Republika was clearly in favour of the government

and HZDS, while the other four newspapers were consistently critical of the government and the
ruling parties.

Election Day

Election day was carried out in a peaceful and orderly manner. The turn-out was high, and the
commissions were able to manage an efficient process. The polling station commissions had a
truly multi-party composition.

Observers reported the following:

C Intimidation of voters were observed in very few polling stations.

C Domestic observers were present during the polling in less than ten percent of the polling

stations.
C Family voting is quite common.
C The count in the polling stations was conducted in efficiently and in accordance with the

ruleslaid out in laws and regulations.

C The techniques for applying seals on ballot boxes was not consistent throughout the
country.

C The detailed procedures for the sequence of events during the count was not aways
understood by the commission members.

The observers general assessment of the voting and the counting processes was very good.




6

Upon invitation from the Sovak Ministry of Foreign Affairs, the Organisation for Security and Co-operation in
Europe=s Office for Democratic Institutions and Human Rights (OSCE/ODIHR) established an Election
Observation Mission in Slovakia in the beginning of August 1998. The OSCE Election Observation Mission would
like to thank the Sovak authorities and partiesfor their supportive co-operation.

Ms. Helle Degn, President of the OSCE Parliamentary Assembly, and Chairperson of the Foreign Affairs Committee
in the Danish Parliament was designated by the OSCE Chairman-in-Office as his Representative to the Election in
Sovakia.

Mr. Kére Vollan was appointed by the OSCE/ODIHR as the Head of Election Observation Mission, upon being
seconded by the Government of Norway.

This statement is based upon the collective findings of observers seconded by 31 countries, by parliamentarians and
public officials representing the OSCE Parliamentary Assembly, the Council of Europe Parliamentary Assembly,
European Parliament, the OSCE participating States, local Embassies, aswell asa number of international NGOs.
Intotal, 206 short term observers and 25 long term observers and core staff members were deployed throughout the
Sovak Republic. Osservatorio di Pavia conducted a detailed analysis of the two public TV channels, the private TV
station Markiza, radio stations and newspapers, upon being seconded by the Italian government.

For more information, please contact the Mr Kéare Vollan, OSCE/ODIHR Election Observation Mission, Telephone
(+421-7) 521 1510/ Facsimile (+421-7) 523 3327, The OSCE/ODIHR, Warsaw, Poland, Telephone (+48-22) 520
0600 / Facsimile (+48-22) 520 0605 or Mr Jan Jooren, Press Counsellor, The OSCE Parliamentary Assembly,
Copenhagen, Denmark, Telephone (+45) 33 32 94 00/ Facsimile (+45) 33 32 55 05.



